Voeding & Leefwijze

Advies:

Voeding & Leefwijze
(de mens is wat hij eet maar……………..hij moet terug naar wat hij at)

Vaak, zonder dat wij het weten, nuttigen wij dagelijks eten wat ongezond voor ons is. Om gezond te worden, vraagt het van ons ook om hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens het eerste consult neemt de therapeut een aantal eetgewoonten met u door. Het is niet altijd haalbaar om alle eetgewoonten in één keer te veranderen. Er wordt bekeken hoe u dit in etappes aan kunt pakken.

Een aantal algemene zaken waar u in ieder geval mee aan de slag kunt :

    • Koffiegebruik: het beste is om te stoppen, in eerste instantie kan ook worden geminderd. Koffie drinken werkt verzurend en belastend voor gal/lever/zenuwstelsel. I.p.v. koffie kunt u natuurlijke theeën drinken (rooibosthee/groene thee e.d.)
    • Vlees: niet meer iedere dag vlees eten. Vlees eten werkt verzurend, kan moeilijk worden verteerd en daardoor blijven veel afvalstoffen achter. Deze afvalstoffen belasten ons lichaam en onze gezondheid. Ter afwisseling kunt u denken aan: ei/vis/vegetarische vleesvervangers/vegetarische gerechten.
    • Veel zuiver water drinken (1.5 – 2 liter per dag)

Suikergebruik: Gebruik kokosbloesemsuiker indien nodig. Gebruik het zo min mogelijk.

In het eerste consult krijgt u een lijstje mee met voedingsadviezen en krijgt u persoonlijke uitleg.

Hippocrates voeding medicijn

“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding” (Hippocrates)

 

“De beste dokter staat in de keuken”
(Chinees gezegde)

 

 

 

 

 

Klik hier voor voedingslijst: Voedingslijst

Klik hier voor extra recepten: Recepten de hele dag door

Klik hier voor recepten met groenten 

En nog een aantal recepten:

Bloemkoolsoep
Snijd een grote ui in ringen en fruit deze 5 minuten in een soeppan, eerst zonder kokosvet, daarna met. Voeg daarna 3 geperste of geplette knoflooktenen toe, 1 grote zoete aardappel in schijfjes en een medium bloemkool in kleine roosjes. Voeg daarna 0,5 liter amandelmelk en 0,5 liter water met biologische bouillon toe en laat de groenten hierin beetgaar koken (ongeveer 10 minuten). Als de groenten beetgaar zijn, dan met de staafmixer of blender de soep pureren. Op smaak maken met zout, peper, curry en paprikapoeder. Garneer iedere soepkom met een handje zonnebloempitten. Een heerlijke verwarmende stevige maaltijdsoep in een wat koudere tijd van het jaar. (De bloemkool kan ook vervangen worden door broccoli)

Voor meer informatie over de gezonde voedingsstoffen van bloemkool kunt u hier klikken

Speltpepernoten

Men neme (voor ca. 40 – 50 kruidnoten)
– 125 gram speltmeel
– 65 gram kokosbloesemsuiker
– 1 flinke eetlepel speculaaskruiden
– 1/2 theelepel wijnsteenbakpoeder
– flinke snuf zeezout
– 50 gram kokosolie of roomboter
– 25 milliliter amandelmelk

Verwarm de oven voor op 160 graden. Meng het door elkaar en kneed het tot een samenhangend geheel. Maak kleine bolletjes en leg ze op een bakplaat en druk ze lichtjes aan. Bak ze in 15 minuten gaar. Controleer tussendoor, iedere oven is weer net anders. Laat afkoelen, dan worden ze lekker knapperig.

Koekjes / lunch / tussendoortje: Banaan-choco-kaneel-koekjes

Meng door elkaar:

  • 2 bananen
  • 150 gram amandelmeel
  • 2 el rauwe cacao
  • 1 volle tl kaneel

Als alles is vermengd, roer je er nog een flinke hand rozijnen doorheen.
Maak hiervan hoopjes op een bakplaat en zet het in een voorverwarmde oven van 180 graden. 20-30 minuten.

Bonbons
Meng: 200 gram cacaoboter – 4 el gemengde notenpasta – 3 el honing – 3 volle – 4 el cacao – snufje zout. Maak hiervan bolletjes (rol indien gewenst door kokosrasp) laat afkoelen in de koelkast (2 uur).

Zadenbrood
Meng: 300 gram zadenmix + 150 gram studentenhaver of 450 gram zadenmix – 50 gram kokosvet met geur – 4 eieren – theelepel zout. Doe dit in een cakeblik met bakpapier – zet 1 uur in voorverwarmde oven op 160 graden (lekker met schapenkaas – naturel).

Avocado
Rooster een speltboterham – leg hierop geprakte avocado met beetje herbamarezout. Leg hierop:
Plakjes tomaat / gerookte zalm / plakjes gekookt ei

Smoothie 2-3 personen
Meng in de blender: 1 mango vruchtvlees – ½ komkommer – 1 appel – 1 stengel bleekselderij – paar roosjes broccoli of hand vol spinazie – plakje citroen – stukje gember – scheut water.

Brownie-koekjes/broodjes
Meng 2 bananen, 1 volle el cacao – 1,5 theelepel kaneel – 180 gram amandelmeel
Als dit gemengd is: 1 volle hand rozijnen toevoegen en doorroeren
Maak hiervan kleine hoopjes op bakpapier en zet 20-30 minuten in de oven (afhankelijk van grootte – 175 graden).

Griekse salade
Vul grote schaal met stukjes van: 1 groene/rode paprika – 6 tomaten – ½ kokommer – 1 rode ui – handvol olijven – kleine el italiaanse gedroogde kruiden – kwart blok feta verkruimeld. Meng dit door elkaar. Maak op smaak met scheut olijfolie en balsamico azijn.

Vega tomatensoep met cashewnotenroom
Snipper 2 uien en fruit deze eerst zonder olie in de pan. Voeg daarna 3 teentjes knoflook toe en een tl kokosvet zonder geur. Roer dit kort door (zorg dat het niet verkleurt) en voeg dan 1 kg tomaten toe in kwarten en 600 ml gekookt water. Laat dit 10 minuten zachtjes sudderen. Voeg dan 100 gram zoete aardappel toe (geraspt of in kleine stukjes) en cashewroom (week hiervoor 100 gram onbewerkte cashewnoten minimaal 4 uur in een bakje water, daarna doe je deze met scheut water in de blender en meng je tot massa). Laat dit nog 10 minuten zachtjes warm worden. Pureer dit met staafmixer allemaal fijn. En maak op smaak met 1 tl zeezout, kleine tl peper, 1 tl gemalen gedroogde tijm, ½ tl paprikapoeder. Proef en voeg eventueel nog wat kruiden toe en basilicumblaadjes bovenop als garnering.